Šmarna gora – najczęściej zdobywany słoweński szczyt

Dwugarbny masyw Šmarnej gory (669 m n.p.m.)  i Grmady (676 m n.p.m.) wyrasta z równinnej Kotliny Lublańskiej i leży w granicach administracyjnych słoweńskiej stolicy. Czterysta metrów różnicy poziomów, gęsta sieć zróżnicowanych szlaków z prawdziwą via ferrata, piękny kościół obronny na szczycie, rozległa panorama oraz doskonałe specjały słoweńskiej kuchni serwowane w restauracji rodziny Ledinek, sprawiają iż Šmarna jest najczęściej zdobywanym szczytem kraju. Na Gorę wyjedziemy bez problemów z wózkiem drogą gruntową ze wsi Zavrh, gdzie urodził się animator słoweńskiej turystyki górskiej, ksiądz Jakob Aljaž (1 godz.). Opisany poniżej Szlak Pielgrzymi (slo. Romarska pot) jest najczęściej odwiedzaną ścieżką znakowaną w kraju.

Ljubljana Tacen – Šmarna gora – Ljubljana Tacen

Nazwa ścieżki nawiązuje do funkcji kościoła na Šmarnej, który przez wieki był ważnym sanktuarium maryjnym, ściągającym rzesze pielgrzymów. Szlak biegnie terenem zalesionym i pozbawiony jest trudności technicznych. Czas przejścia: 2 godz. Różnica wysokości 400 m.

Z obszernego parkingu koło mostu na Sawie w dzielnicy Tacen idziemy w kierunku zachodnim i po chwili zakręcamy w prawo na ulicę między domami. Podchodzimy do skraju lasu, gdzie zakręcamy w prawo i stromą ścieżką pniemy się do wypłaszczonego grzbietu Spodnja Kuhinja. Po kilkunastu minutach podejścia stajemy na rozdrożu szlaków, gdzie wybieramy prawy wariant i wznosimy się kilkoma serpentynami do polany na przełęczy sedlo pomiędzy wierzchołkami Grmady i Šmarną gorą. Warto podejść ścieżką w lewo na pierwszy szczyt (10 min.), z którego rozciąga się wspaniały widok na rozległą stolicę. Z Siodła osiągamy wspomnianą w opisie drogę z Zavrha, którą idziemy w prawo. Tuż przed szczytem mijamy po prawej »dzwon pragnień«i stajemy obok otoczonego wysokim murem obronnym kościoła.